Functie: Voorzitter
Functie omschrijving:
Voor alle bestuursleden geldt dat het belang van de vereniging vooropstaat bij het uitoefenen van de taak.
Mocht er sprake zijn van een tegenstrijdig belang dan wordt dit direct besproken binnen het bestuur.
Het betreffende bestuurslid mag dan niet meepraten en meebeslissen. Bestuursleden spreken elkaar aan op gedrag en zorgen ervoor dat er bij wanbeleid direct wordt ingegrepen.
Het bestuur werkt collegiaal samen.
De werkzaamheden worden in onderling overleg verdeeld.
Van alle bestuursleden wordt verwacht dat zij oog hebben voor relevante ontwikkelingen op het gebied van de eerste hulpverlening en goed op de hoogte zijn van wat speelt bij de vereniging.
Van bestuursleden wordt verwacht dat zij affiniteit hebben met de EHBO, reanimatie en vrijwilligerswerk.
Naast de algemene bestuurstaken zijn er aanvullende taken per functie binnen het bestuur:
  • Is samen met de andere bestuursleden verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het verenigingsbeleid
  • Heeft een visie op de vereniging en staat open voor samenwerking met andere organisaties
  • Heeft enige ervaring als bestuurslid
  • Leidt de vergaderingen van het bestuur
  • Leidt de Algemene Ledenvergadering
  • Vertegenwoordigt de vereniging naar buiten (o.a. richting gemeente, de Bond, andere verenigingen, organisaties)
  • Inspireert en voert functioneringsgesprekken met bestuursleden en instructeurs
  • Volgt externe ontwikkelingen • Is samen met de secretaris verantwoordelijk voor de externe communicatie en PR van de vereniging • Is aanwezig en aanspreekbaar op de vereniging, toont aandacht, brengt mensen bij elkaar
  • Probeert conflicten op te lossen Verantwoordelijkheden van een voorzitter: Legt verantwoording af aan de leden van de vereniging tijdens de algemene ledenvergadering Neemt verantwoordelijkheid voor de juiste uitvoering van statuten, huishoudelijk reglement, aangegane en te sluiten overeenkomsten